Open/Close Menu Európska sieť profesionálnych pneuservisov

Krásne počasie, slnko a horúco lákajú mnohých z nás na dovolenky. Ak už vyrazíme autom, všetko by sme mali pred cestou skontrolovať. Ale ani najlepšia kontrola niekedy nezabezpečí, že sa predsa len niečo môže stať. Práve poškodenie pneumatiky počas cestovania môže byť veľmi stresujúcim zážitkom, ale ak sa na takúto situáciu pripravíte a budete vedieť, ako postupovať, môžete minimalizovať nepríjemnosti a zabezpečiť bezpečnosť seba aj ostatných účastníkov cestnej premávky. A navyše, netreba zabudnúť ani na to, aká je povinná výbava auta a že stále platí, že ku nej patrí aj rezerva, teda náhradná pneumatika s diskom a výbava na jej výmenu. Existujú však aj výnimky. Viete aké? A ako sa zachovať, keď sa čokoľvek stane?  

Kedy je nutné mať náhradnú pneumatiku (rezervu) v aute

Mať náhradnú pneumatiku v aute je neoceniteľné, keďže poskytuje okamžitú možnosť výmeny poškodenej pneumatiky. Rezerva je zvlášť užitočná v situáciách, kde je pneumatikou spôsobené poškodenie také vážne, že nie je možné ju opraviť na mieste.  

Typické situácie zahŕňajú: 

Poškodenie bočnice:

Bočnica pneumatiky je kritickou časťou, ktorá sa pod tlakom ťažko opravuje. Ak je bočnica poškodená, je potrebné ju okamžite vymeniť. 

Poškodenie behúňa

Behúň je plocha pneumatiky, na ktorej jazdíte. V prípade, ak sa pneumatika nepoškodí príliš, je oprava jednoduchá, ale pri jazde takáto pneumatika rýchlo stráca tlak. Preto na nej nie je vhodné jazdiť.  

Náhradná pneumatika alebo rezerva váš problém jednoducho vyrieši. Nezabúdajte, že pri nej musíte mať v aute aj zdvihák a kľúč na matice alebo skrutky kolies, v opačnom prípade sa vám ju nepodarí nahodiť na vaše auto. Rovnako vám to ušetrí mastné pokuty, keďže je stále súčasťou povinnej výbavy automobilu.  

Kedy nepotrebujem rezervu?

Sú aj situácie, kedy rezervu v aute mať nemusíte. Jednoduché výnimky, ktoré sú však upravené zákonom. Na jednej strane môžete mať vybavené pneumatiky systémom, ktorý povoľuje dojazdovú vzdialenosť aj po vzniku poškodenia. Takáto technológia je napríklad Run-flat, ktorá zároveň aj detekuje defekt a okamžite vás o ňom bude informovať. Druhou možnosťou je, že namiesto náhradnej pneumatiky máte so sebou v aute opravárenskú sadu. Takúto možnosť máte najmä v nových autách, kde už výrobcovia šetria priestor v aute a vymenia rezervu za skladnejšiu opravárenskú sadu.  

Kedy stačí opravárenská sada a ako sa používa

Opravárenské sady sú teda kompaktným riešením na menšie poškodenia, ako sú napríklad prepichnutia. Tieto sady zvyčajne obsahujú tesniaci prostriedok a kompresor na nafúknutie pneumatiky. Ich použitie je jednoduché a rýchle, čo môže byť výhodné najmä v prípadoch, keď nemáte čas alebo schopnosti vymeniť pneumatiku. 

Použitie opravárenskej sady: 

  1. Zastavte na bezpečnom mieste: Ak zistíte, že máte defekt, zastavte čo najskôr na bezpečnom mieste, mimo cesty a dopravnej premávky. 

  2. Skontrolujte poškodenie: Zistite, kde sa nachádza poškodenie a či je vhodné použiť opravárenskú sadu. Sady sú určené na menšie prepichnutia na behúni pneumatiky. 

  3. Aplikujte tesniaci prostriedok: Nasledujte pokyny v príručke opravárenskej sady. Zvyčajne sa tesniaci prostriedok vstrekuje do pneumatiky cez ventil. 

  4. Nafúknite pneumatiku: Použite kompresor z opravárenskej sady na opätovné nafúknutie pneumatiky na správny tlak. 

  5. Skontrolujte tlak: Uistite sa, že pneumatika má správny tlak a že tesniaci prostriedok utesnil poškodenie. Potom môžete pokračovať v jazde, ale len na obmedzenú vzdialenosť a rýchlosť, kým nedorazíte do servisu. 

 

Kedy nie je vhodné pneumatiku opraviť

Samozrejme, nie vždy je možné pneumatiku takto opraviť. Ide najmä o prípady, kedy nie je poškodený behúň pneumatiky, ale jeho bočnica. Poškodenia bočnice sú pomerne bežné, najmä ak cestou trafíte hlbokú jamu či jednoducho narazíte do obrubníka. Ako už bolo spomenuté, poškodenie bočnice je veľmi vážne a pneumatiky s poškodenou bočnicou by sa nemali opravovať. V tomto prípade vás môže na čas, kým nájdete pneuservis, zachrániť práve rezerva alebo pohotovostná služba, ktorá prídeza vami a pneumatiku vymení priamo na ceste. To vás však bude stáť o niečo viac času. 

Aké sú najčastejšie poškodenia bočnice pneumatík?

 Vydutiny

Pneumatiky s vydutinou sú nebezpečné a ich oprava nie je možná. Je potrebné ich okamžite vymeniť. Takéto pneumatiky vám dokonca nevedia opraviť ani v pneuservisoch, riešením je kúpa novej pneumatiky. Je veľmi nebezpečné na takej pneumatike jazdiť ďalej, pretože hrozí prasknutie, ktoré by mohlo ohroziť nie len vás, ale aj iných účastníkov cestnej premávky.  

Veľké trhliny alebo rozrezania

Ak je poškodenie príliš veľké alebo ak je pneumatika rozrezaná, tesniaci prostriedok nebude schopný ju efektívne opraviť. Ide najmä o prípady, kedy sa pneumatika prereže až ku kostre, môže pneumatika veľmi rýchlo stratiť tlak. S takou pneumatikou na aute sa nedá jazdiť. 

A čo malé praskliny na bočnici?

Malé praskliny sú väčšinou spôsobené jednoducho opotrebovaním pneumatík. Ak nachádzate praskliny na bočnici, nikdy nezabúdajte na to, že by ste mali objednať a nechať vymeniť pneumatiky na vašom aute, inak cestou skutočne riskujete. Napríklad naše pneumatiky na leto Point S SUMMER majú skutočne dlhú životnosť, čo vám zaručí, že budete mať pokoj s výmenou na niekoľko sezón.  

Nezabúdajte na vnútornú stranu

Nikdy by sme nemali zabudnúť na to, že bočnica pneumatiky je z oboch strán. Takže nie vždy stačí, aby ste vizuálne skontrolovali vaše pneumatiky z vonkajšej strany, keďže poškodenie môže byť aj z vnútornej, kde voľným okom vidíte len ťažko. Preto, ak máte pocit, že vaše pneumatiky neposkytujú stopercentný výkon, radšej bežte do servisu a nechajte si ich skontrolovať.  

Čo poškodenie behúňa?

Hoci menšie prepichnutia v behúni môžu byť opravené, väčšie poškodenia behúňa, ako napríklad roztrhnutia, vyžadujú výmenu pneumatiky. Vo väčšine prípadov dokážete dôjsť do najbližšieho pneuservisu aj s použitím opravárenskej sady.  

Prepichnutie:

Prepichnutie je najčastejšie spôsobené ostrými predmetmi, ako sú klince alebo sklo. Ak sa prepichnutie nachádza na behúni, môže byť zvyčajne opravené pomocou opravárenskej sady. 

Roztrhnutie:

Roztrhnutia sú väčšie trhliny, ktoré môžu byť spôsobené nárazmi na ostré hrany alebo veľkými predmetmi na ceste. Takéto poškodenie vyžaduje však výmenu pneumatiky. 

Vydutiny:

Vydutiny sú spôsobené poškodením vnútorných vrstiev pneumatiky a sú často výsledkom nárazov na veľké prekážky. Vydutiny výrazne zvyšujú riziko prasknutia pneumatiky. 

Praskliny

Praskliny môžu byť spôsobené opotrebovaním, starnutím pneumatiky alebo nesprávnym tlakom. Ak sú praskliny hlboké, môžu viesť k zlyhaniu pneumatiky. 

 

Poškodenie pneumatiky počas cestovania môže byť nepríjemné, ale s vhodnou prípravou a vedomosťami o tom, ako postupovať, môžete minimalizovať riziká a zvládnuť situáciu efektívne. Vždy je dobré mať v aute náhradnú pneumatiku či opravárenskú sadu, pretože každá z týchto možností má svoje miesto a čas, kedy je najlepším riešením. Akékoľvek závažné poškodenia, najmä tie týkajúce sa bočnice, vydutín alebo veľkých trhlín, vyžadujú výmenu pneumatiky, aby ste zaistili svoju bezpečnosť na cestách. S našou pneugaranciou sa navyše nemusíte obávať nákladov. Ak sa vám pneumatika poškodí, jednoducho vám ju v ktoromkoľvek z partnerských pneuservisov vymenia za novú!  

Copyright © 2015-2019 Point S Slovakia s.r.o.
Všetky práva vyhradené.

logo-footer