Open/Close Menu Európska sieť profesionálnych pneuservisov
letné pneumatiky point s

Každoročne pribúda na cestách viac nových vodičov a samozrejme aj áut. Niektorí vodiči si nezvykli na prezúvanie a možno ani netušia, že aký typ pneumatík majú na vozidle. Keďže Slovensko patrí medzi krajiny so štyrmi ročnými obdobiami odporúčame vodičom meniť svoje pneumatiky podľa sezóny.
Aj keď čoraz viac vodičov volí celoročné pneumatiky, nájdu sa v roku dni, kedy neodporúčame jazdiť na týchto pneumatikách. Aj keď sa volajú celoročné, nie sú do každého počasia.
Pre tých zodpovednejších, ktorí chcú v lete jazdiť naozaj bezpečne, a doteraz ešte nekupovali pneumatiky pre svoje auto, máme stručný návod ako si vybrať letné pneumatiky.

Zimné pneumatiky v lete nepoužívajte !

Nenechajte sa presvedčiť vodičmi, ktorí tvrdia, že zjazdené zimné pneumatiky sú na leto vhodné. Nie je to pravda. Zmes, z ktorých je zimná pneumatika vyrobená nie je určená do teplého počasia. Nebude mať vlastnosti letnej pneumatiky a tým pádom sa stáva nebezpečnou a zbytočne riskujete.
Tu sú rozdiely, na základe ktorých rozoznáte letnú pneumatiku od zimnej:

Ktoré letné pneumatiky sú najlepšie?

Pozrite si v technickom preukaze, ktoré pneumatiky môžete na aute používať. To je prvá a základná vec, ktorú musíte urobiť. Ak sa rozhodnete pre rozmer, ktorý nemáte v TP zapísaný, musíte si ho dodatočne zapísať. Ináč by ste mohli mať nepríjemnosti pri policajnej kontrole, STK a dopravnej nehode.

Aký máte štýl jazdy ? Aký typ auta máte ? Po akých cestách jazdíte ?

Toto sú základné otázky, ktoré by sa Vás mali v pneuservise opýtať, keď prídete s otázkou, že chcete nejaké letné pneumatiky.

Správna veľkosť pneumatík.

Každá pneumatika má na bočnici vyznačené rozmery. Tie by sa mali zhodovať s údajom vo vašom TP. Čo tieto údaje prezrádzajú o pneumatike:

 

195 – Šírka pneumatiky v milimetroch.
55 – Výška profilu vyjadrená ako percento šírky pneumatiky
R – Radiálna pneumatika
16 – Priemer otvoru v palcoch
87 – Hmotnostný index (Li)
V – Rýchlostný index (Si)

Priemer otvoru letnej pneumatiky by mal zodpovedať veľkosti disku, inak nebude fungovať obutie pneumatiky na disk. Ale so šírkou a výškou profilu sa môže hýbať, ak je to v súlade s rozmermi v TP.

Šírka a výška letnej pneumatiky

Širšie pneumatiky držia lepšie na suchých cestách a majú lepšiu trakciu. Dotýkajú sa totiž väčšou plochou vozovky a tým sa zvyšuje priľnavosť. Má to však aj druhú stranu mince. Zväčšuje sa tým valivý odpor ( tým pádom aj spotreba paliva ) a na zlej ceste sú ťažšie ovládateľné. Pre svoju šírku nevedia tak rýchlo vytlačiť spod seba vodu a preto hrozí aquaplaning.
Výška profilu je tiež na zváženie. Historicky rozdeľujeme pneumatiky na nízkoprofilové (55% a nižšie), vysokoprofilové (60-75%) a plnoprofilové (80% a vyššie). Číslo na pneumatike nie je presný rozmer. Ide o pomer výšky a šírky prierezu pneumatiky.

Pneumatiky s veľmi nízkym profilom (40% a nižšie) sú na suchej ceste najstabilnejšie ale sú aj náchylnejšie na poškodenie, sú hlučnejšie a cítite každú nerovnosť. Odporúčame na rovné cesty, pre vodičov čo radi jazdia rýchlo. Pozor – opotrebovanosť je vyššia ako pri väčšom profile.

Väčší profil je menej náchylný na poškodenie, ale má horšiu ovládateľnosť. Napriek tomu ju odporúčame pre vodičov, ktorý chcú jazdiť na rôznych vozovkách, od mesta po diaľnicu. Sú univerzálnejšie a viac vydržia. Ak nie ste športový jazdec a nejazdíte na športovom aute, voľte profil 45% a viac.
Profil 75% a viac sa odporúča pre SUV, na neupravené cesty s výmoľmi a hrboľmi.

Vzor dezénu na letnej pneumatike

Vzor behúňa nie je len o peknom dizajne. Práve vzor má na starosti udržanie auta na ceste v daždi, na snehu a ľade. Pre hladký asfalt je najvhodnejší „slik“ teda hladká pneumatika. Ale stačí trochu vody a auto je neovládateľné.

Symetrický dezén nesmerový – najbežnejšie používaný dezén pneumatík. Dezén pneumatiky má pravidelný tvar. Je vhodný na rôzne typy vozoviek aj pre rýchlosti. Používa sa ako v meste tak aj na cestách a diaľniciach. Kolesa sa dajú na aute medzi sebou zamieňať.

Symetrický dezén smerový – dezén pneumatiky má pravidelný tvar a smeruje jedným smerom. Volá sa aj šípový alebo „V“ vzor. Tento dezén rýchlejšie odstraňuje vodu z kontaktnej plochy pneumatiky a poskytuje dobrú priľnavosť. Dobrá voľba pre športových vodičov, ktorí radi jazdia v daždi a mokru. Pneumatiky sa musia na disk obúvať v smere jazdy – označené šípkou na bočnici.

Asymetrický dezén – veľmi obľúbený vzor v posledných rokoch, s ktorým sa dá dobre experimentovať. Vzor na jednej strane pneumatiky súži na priľnavosť so suchou vozovkou a vzor na druhej strane na priľnavosť s mokrou vozovkou. Je vhodný aj na kompaktné autá, SUV, športové ale aj rodinné Van-y. Majú označenú vnútornú a vonkajšiu stranu (Inside / Outside) a tak je ich potrebné aj obúvať.

Index rýchlosti (Si)

Index rýchlosti označuje akou maximálnou rýchlosťou môžete na daných pneumatikách jazdiť.
Čím vyšší rýchlostný index, tým lepšia trakcia a kratšia brzdná dráha. A sú samozrejme aj drahšie. Na druhú stranu, ak máte auto s maximálnou rýchlosťou 180km/h nebudete si kupovať letné pneumatiky s indexom W. Ak však radi jazdíte rýchlo a dokonca máte aj tomu zodpovedajúce auto, určite si vyberte V alebo W.

Index hmotnosti (Li)

Index hmotnosti označuje aké by malo byť maximálne zaťaženie jedného kolesa pri maximálnej rýchlosti, ktorá je tiež určená indexom rýchlosti. Jednoducho, toto je maximálna hmotnosť na koleso aut – s nákladom, vodičom a cestujúcimi.
Ak často prepravujete väčší náklad alebo veľa cestujúcich tak by ste mali zvoliť pneumatiky s vyšším indexom hmotnosti.

Radiálne alebo diagonálne pneumatiky

V dnešnej dobe sa používa skoro výlučne len radiálna pneumatika. Túto skutočnosť označuje písmeno „R“ pred rozmerom priemeru pneumatiky. Radiálna pneumatika má kostru pneumatiky vedenú kolmo na os pneumatiky (stred dezénu/behúňa).

Zosilnené pneumatiky

Niektoré typy pneumatík majú zosilnenú bočnicu. Je to buď kvôli zvýšeniu zaťažiteľnosti pneumatiky alebo aj kvôli dojazdu pri defekte.

Run Flat pneumatika – v tomto prípade ide o spevnenú bočnicu, s ktorou dokážete jazdiť ešte približne 80km a nezničíte disk. Musíte však dodržiavať maximálnu rýchlosť 80km/h.

XL pneumatika -zosilnené pneumatiky s týmto označením majú vyššiu nosnosť, keďže udržia väčší tlak vzduch v pneumatike.

Pre úžitkové vozidlá sú určené pneumatiky s označením „C“.

Aké letné pneumatiky ?

Kombinácií môže byť viac. Dôležité sú tri otázky, ktoré sme spomínali na začiatku:
Aký máte štýl jazdy ? Aký typ auta máte ? Po akých cestách jazdíte ?

Máme pre Vás štyri základné kombinácie
A. Jazdíte viac v meste a keď ste mimo mesta neprekračujete povolenú rýchlosť. Vhodné sú pneumatiky s profilom 50% a viac, symetrickým nesmerovým alebo asymetrickým dezénom a rýchlostným indexom T až H.
B. Jazdíte rýchlo, mimo mesta a viac na diaľniciach. Vhodné sú pneumatiky s profilom 45 % alebo nižším, symetrickým smerovým alebo asymetrickým dezénom a rýchlostným indexom V alebo W.
C. Jazdíte v teréne aj na neupravených cestách. Ak ste majiteľom SUV siahnite po XL pneumatikách s vysokým profilom a hlbokým dezénom.
D. Ak ste majiteľom minivanov alebo dodávok, mali by ste si mali kupovať špeciálne pneumatiky pre úžitkové vozidlá s označením C.

Copyright © 2015-2019 Point S Slovakia s.r.o.
Všetky práva vyhradené.

logo-footer