Open/Close Menu Európska sieť profesionálnych pneuservisov
dojazd elektromobilu žena auto zima

Naozaj sa v zime dojazd elektromobilu mení? 

Jazda v zime je výzvou, či už ide o elektromobily alebo ich spaľovacie náprotivky. Oba typy majú počas mrazivých a zasnežených rán svoje vlastné limity. Okrem škrabania zamrznutého čelného skla a prezutia pneumatík musia majitelia elektromobilov zvážiť ešte ďalšiu vec. Konkrétnejšie, ako chlad ovplyvňuje batériu. Ovplyvňuje to vôbec dojazd elektromobilu? V tomto článku si priblížime, ako zima a chlad ovplyvňujú náš elektromobil a čo s tým môžeme urobiť. 

Dojazd elektromobilov 

Každý, kto vlastní elektromobil, na čerpacej stanici nezastaví kvôli benzínu alebo nafte, ale kvôli elektrine.

Najvýhodnejšie je, ak môžete svoj elektromobil dobiť vo vlastnej garáži v noci alebo na parkovisku, kým vybavíte svoje záležitosti.  

Väčšina elektromobilov, ktoré sú v súčasnosti dostupné na trhu, majú dojazd v rozmedzí od 300 do 500 kilometrov. Aj keď sa sieť rýchlonabíjačiek rozširuje, nedokážeme vykúzliť niekoľko kilometrov dojazdu navyše s niekoľko minútovým nabíjaním. Preto je vhodné zvážiť, koľko a kde budeme v najbližších dňoch jazdiť. Rovnako ako autá so spaľovacím motorom, aj elektromobily majú odlišnú spotrebu v mestách a na diaľniciach.  

Vzťah medzi elektromobilmi a zimou 

V zime zamrznuté a zahmlené okná, nezohriaty motor, nesprávne pneumatiky pre dané ročné obdobie a šmykľavé cesty otestujú aj toho najskúsenejšieho vodiča. Hoci sa zimy otepľujú, nie je nezvyčajné jazdiť pri vonkajšej teplote – 10 °C. Toto je pre elektromobily nežiaduca okolnosť: pri nižších teplotách je výkon batérie horší. 

dojazd elektromobilu žena auto zima

Ako chlad ovplyvňuje batérie? 

Elektromobily bojujú s chladným počasím v zime predovšetkým preto, lebo batéria je srdcom vozidla. Bez nej nie je žiadna elektronika, ani pohon. Batériaale chlad nemá rada.Rovnako ako mobilné telefóny, aj elektromobilymajú lítium-iónové batérie. Sú lepšie, silnejšie, odolnejšie, väčšie. Zároveň pre nich platia fyzikálne zákony rovnako ako na mobilné telefóny, ktoré sa v chlade vybíjajú rýchlejšie. 

Odpoveď spočíva v chémii 

Preto je chlad pre lítium-iónové batérie nevýhodný, lebo sa v nich nemôžu efektívne odohrať chemické reakcie. Batéria elektromobilu dokáže v chladnom počasí ukladať a uvoľňovať menej energie, preto funguje horšie a znižuje sa dojazd. Chlad však elektromobil neparalyzuje. Je pravda, že budete mať častejšie zastávky kvôli dobitiu batérie, ale funkčnosť bude rovnaká ako za priaznivých poveternostných podmienok. 

Fyzika má tiež slovo 

Hoci odpor vzduchu má na dojazd elektromobilu menší vplyv, nie je zanedbateľný. Tých niekoľko percent by mohlo chýbať k chýbajúcim piatim kilometrom k ďalšej nabíjacej stanici. A ako fyzika ovplyvňuje dojazd? Tak, že studený vzduch má väčší odpor: vzduch pri 0 °C je o 7 % hustejší ako vzduch pri 20 °C. Okrem toho, čím rýchlejšie jazdíte, tým viac vzduch, ktorý spredu naráža na auto, ochladzuje karosériu auta. Tento účinok môžeme zmierniť pomalšou jazdou. 

Batéria je ako človek 

Batérie možno lepšie pochopiť, ak o nich budeme uvažovať ako o ľuďoch. Príliš veľký chlad a príliš veľká horúčava ich vyčerpávajú. Tak ako majú ľudia v chlade tendenciu sťahovať svaly, tak sa sťahujú aj častice. To je dôvod, prečo sa chemické reakcie v batérii spomaľujú. 

Odteraz bude potrebné vynaložiť ďalšiu energiu na zohriatie v chlade a chladenie v horúčave. Tiež nie je dobré, ak je batéria prebitá alebo úplne vybitá. Lítium-iónové batérie fungujú najlepšie v rozmedzí 20 – 80%. V neposlednom rade je pre batériu najoptimálnejšia izbová teplota 20 °C, či už pri nabíjaní, alebo dlhodobom skladovaní.  

dojazd elektromobilu žena auto zima

V chladnom počasí môže byť dojazd znížený o pätinu 

Recurrent  testoval dojazd takmer 7 000 elektromobilov v zimných podmienkach. Zistili, že elektromobilynajznámejších značiek mali v zime priemerný dojazd o 20 % nižší. To je samozrejme priemerná hodnota, ale čím je chladnejšie, tým viac sa dosah skracuje. Pri dojazde 300 km to znamená mínus takmer 60 km. Hoci nejde o kritickú zmenu, vyžaduje to lepšie plánovanie ešte predtým, ako vyrazíme na cestu.  

Nabíjanie elektromobilu v chlade tiež trvá dlhšie 

Keďže chemické reakcie v studenej batérii prebiehajú pomalšie, nabíjanie trvá dlhšie. Samozrejme to, o koľko pomalšie sa to uskutoční, závisí od typu nabíjačky a batérie, jej kapacity a teploty. Tento efekt sa zvýrazní pri batériách, ktoré sú staršie alebo boli pravidelne vystavené extrémnym vplyvom prostredia. 

Batéria sa sama od seba nezahreje 

Už vieme, že studené batérie fungujú menej efektívne, rovnako ako nezohriaty motor pri benzínových a naftových automobiloch. Zatiaľ čo tieto typy automobilov uvoľňujú teplo zo spaľovania paliva, ktoré sa môže využiť na zohriatie motora a vykurovanie interiéru pre cestujúcich, pri elektromobiloch to takto nefunguje.  

Preto môžeme udržiavať batériu elektromobilovv zime na optimálnej teplote pomocou zabudovaného tepelného čerpadla alebo výhrevného telesa. To znamená, že energiu batérie používame na to, aby sme ju udržali v teple. Vykurovanie interiéru (a chladenie v lete) sa môže zabezpečiť taktiež pomocou energie z batérie.  

Ako sa chrániť v prípade elektromobilov pred chladom ? 

Existuje niekoľko spôsobov, elektromobily ako chrániť pred účinkami chladu. V skutočnosti má väčšina týchto spôsobov jednu spoločnú vec: odvrátiť chlad. Zároveň existujú aj riešenia, na ktoré by sme ani nepomysleli. 

Udržujte svoje auto v teple (alebo aspoň nie v chlade) 

V prvom rade je najsamozrejmejšie zaparkovať auto v garáži (vyhrievanej). Týmto spôsobom môžeme eliminovať veľké teplotné výkyvy. V ranných hodinách, dokonca aj v prípade nevykurovanej garáže, môžete vyraziť s výhodou desiatich až pätnástich stupňov.  

Ak nebudete auto používať niekoľko dní alebo týždňov, zaparkujte ho do garáže. Je tiež vhodné nechať ho nabíjať pomocou nabíjačky, aby nemrznúci program batériu pred jej opätovným použitím úplne nevybil.  

Použime predhrievaciu funkciu 

Väčšina elektromobilov už má vo výbave predhrievanie, čo vytvára príjemné prostredie pre batériu, aj interiér. Je pravda, že teplo taktiež potrebuje energiu, ale teplejšia batéria sa nabíja rýchlejšie a tým sa predĺži aj dojazd vášho elektromobilu 

Môžeme taktiež optimalizovať vykurovanie interiéru. Namiesto vykurovania celého interiéru zvoľte vyhrievanie čelného skla, sedadiel a volantu. Ak na cestu vyrazíte priamo z garáže a energiu na vykurovanie získate so siete, namiesto batérie, môžete získať ešte viac.

dojazd elektromobilu chyba auto zima

Skráťte čas státia 

Počas státia môže klesnúť aj teplota vozidla, najmä v chladnom počasí. Preto sa odporúča skrátiť čas státia a auto radšej vyhrievať počas nabíjania alebo pomocou funkcie predhrievania. 

Používajte zimné pneumatiky 

Málokto to vie, ale so zimnými pneumatikami môžete pre svoj elektromobil v zime taktiež ušetriť energiu. Vysvetlenie je logické a jednoduché. Zimné pneumatiky poskytujú dobrú priľnavosť na zasnežených, zľadovatených alebo kašovitých cestách. Keďže sa naše pneumatiky na vozovke menej šmýkajú, na pohon vozidla sa spotrebuje menej energie. To znižuje spotrebu energie a zvyšuje dojazd elektromobilu. Ďalej platí, že v studenom vzduchu sa častice stiahnu, preto nezabudnite skontrolovať anitlak v pneumatikách. 

Takto chlad vplýva na elektromobily 

V článku sme sa snažili zohľadniť niekoľko aspektov. Chlad znižuje dojazd elektromobilu, ale toto zníženie nie je kritické. Pokles výkonu batérie je spôsobený chemickými reakciami, ktoré v chlade prebiehajú pomalšie. Tým pádom je príjem energie (nabíjanie) a jej uvoľňovanie (využitie) pomalší. V zime so svojím autom prejdete na jedno nabitie kratšiu vzdialenosť, preto je potrebné ho nabíjať častejšie.   

Okrem udržiavania vozidla v teple v zimných mínusoch nezabudnite ani na zimné pneumatiky, pretože vďaka ich priľnavosti sa znižuje spotreba hnacej sily. Prostredníctvom našich tipov, sledovaním predpovede počasia a vedomým plánovaním ciest je možné vplyv chladu minimalizovať. Aj keď sa môže zdať, že elektromobil vyžaduje väčšiu starostlivosť, má množstvo ďalších výhod, ktoré jeho spaľovacie náprotivky nemajú. Napokon musíme mať na pamäti, že od roku 2035 v Európskej únii budú elektrické vozidlá súčasťou nielen (blízkej) budúcnosti, ale aj nášho každodenného života. 

Copyright © 2015-2019 Point S Slovakia s.r.o.
Všetky práva vyhradené.

logo-footer