Zimné pneumatiky sa ešte aj v dnešnej dobe zdajú mnohým ľuďom ako zbytočný luxus. Je to mylná predstava, pričom mnohí to akceptujú už len po nehode. Náš kolega bol v Rakúsku testovať zimné pneumatiky Hankook W330 I*cept Evo3 v zasnežených a zľadovatených podmienkach. Získané skúsenosti môžu byť dôležitým ponaučením aj pre ostatných.
Podujatie Hyundai Driving Experience je o bezpečnosti, adrenalíne a prekonávaní limitov. Kórejský výrobca vám chce z prvej ruky sprostredkovať technologický pokrok a ukázať vám, že môžete seba aj svojich blízkych udržať v bezpečí aj v extrémnych podmienkach – ale len po náležitej príprave. Slovensko je domovina Tatier a iných hornatých oblastí, čo často znamená zasnežené a zľadovatené cesty. To môže viesť k mylnej predstave, že ľudia dokážu bezpečne jazdiť aj v zimných podmienkach. Prax však často potvrdzuje opak. Oficiálny program podujatia sa začal úvodným školením. Hoci všetci účastníci boli profesionáli s dlhoročnými skúsenosťami, organizátori im napriek tomu prehĺbili vedomosti o bezpečnosti a správaní sa pneumatík.
Sneh, autá a Alpy
Toto podujatie sa v roku 2023 konalo v rakúskom Söldene. Vo výške 2600 metrov nad morom, v malebnom prostredí, bol náš kolega jedným z 20 šťastných účastníkov. Do testu boli zaradené vozidlá Hyundai Tucson plug-in hybrid, Hyundai Santa Fé plug-in hybrid, s 1,6 benzínovým turbomotorom a Ioniq5 s pohonom všetkých kolies. Všetky vozidlá boli vybavené pneumatikami Hankook Winter W330 I*cept Evo3. Počas testu sa účastníci mohli zúčastniť rôznych aktivít a vyskúšať si jazdu na všetkých typoch vozidiel. Hlavným poznatkom z dvojdňového testu je, že aj keď máte výborné reflexy, úplne bezpečne sa môžete cítiť len so správnymi zimnými pneumatikami. Na zimnom asfalte pri rýchlosti 60 km/h potrebujete pri núdzovom brzdení na zastavenie vozidla v priemere 29 metrov. Na zasneženej vozovke sa pri rovnakej rýchlosti brzdná dráha predĺži na 64 metrov. Na zľadovatenom povrchu je na zastavenie vozidla potrebných 142 metrov. Šokujúce údaje, však?
Všetko sa začína pri volante
Každý vodič vie, že správne držanie volantu je nevyhnutné. Nie je to inak ani v zime, preto to bola prvá praktická lekcia aj pre účastníkov nášho testu. Mnohí z nás sa učili, že ak si volant predstavíme ako hodiny, ručičky by mali byť na 10. a 2. hodine. Naopak, vďaka technologickému pokroku, konkrétne kvôli airbagom, je tento typ držania volantu nebezpečný a zvyšuje riziko úrazu. Bezpečnejšie je umiestniť ruky na 9. a 3. hodinu. Podľa ďalších názorov je ideálne umiestniť ruky na 8. až 4. hodinu, ale táto voľba je na úkor ovládateľnosti vozidla. A to má v zime oveľa väčší význam.
Prvý test, slalom
Slalomové trate sú zradné. Poukazujú na to keď pneumatika neposkytuje vášmu vozidlu dostatočnú trakciu. Na zasnežených vozovkách to platí mnohonásobne. Na sedadle vodiča pocítite každú malú stratu priľnavosti. V prvej úlohe museli naši účastníci absolvovať s pneumatikami Hankook Winter W330 I*cept Evo3 test medzi kužeľmi. Predmetom testu bol Hyundai Tucson (rozmer pneumatík: 235/55/R18). Úlohu sťažovala skutočnosť, že rýchlosť museli plynulo zvyšovať až na 30 km/h. Ďalšou výzvou bolo, že vodiči nesmeli brzdiť a museli neustále pokračovať v jazde. Bočnica pneumatík Hankook Winter W330 I*cept Evo3 skvele pomáhala pri manévrovaní a na náročnom povrchu platila po celý čas vôľa šoférov. Vďaka vynikajúcej priľnavosti bolo možné bezpečne sa vyhnúť prekážkam. Hoci na našich cestách zrejme neuvidíme kužele, vždy musíme rátať s vyskakujúcimi zvieratami alebo lietajúcimi predmetmi. V takejto situácii sme úplne odkázaní na naše pneumatiky.
Do kopca, z kopca
Každý, kto len raz bol v Tatrách v zime, vie, že na zasneženej vozovke môže nastať situácia, pri ktorej sa vám rozbúši srdce. Ani na alpských serpentínach nebola núdza o adrenalín. Nášmu kolegovi sa podarilo vystúpiť na najvyššie položenú asfaltovú cestu v Európe do výšky 2800 metrov, kde sa testovala ovládateľnosť vozidiel. V tomto teste si účastníci sadli za volant vozidla Hyundai Ioniq5. Neustále sa zvyšujúci tep ešte zvýšil extrémny zjazd, kde sa testovalo rozloženie brzdnej sily vozidiel vyvážením na troch kolesách. Dúfajme, že žiadny motorista sa nikdy neocitne v podobnej situácii na našich cestách, ale je upokojujúce, že vozidlo 4×4 a dvojica pneumatík Hankook Winter W330 I*cept Evo3 zvládli bezpečne aj túto úlohu. Súčasťou testu boli aj skúšky ručných bŕzd. Novšie autá, ktoré schádzajú z výrobnej linky, už nemajú fyzické ručné brzdy, takže staré zvyky a postupy pri nich nefungujú. Napriek tomu si vozidlá aj pneumatiky počínali veľmi dobre.
Hankook Winter W330 I*cept Evo3 a premenlivá brzdná dráha
Ako sme už uviedli vyššie, brzdná dráha vášho vozidla sa môže za rôznych podmienok mnohonásobne predĺžiť. V každodennej situácii, keď sa náhle stretneme s prekážkou, inštinktívne zabrzdíme. Ako ste si mohli všimnúť, v závislosti od stavu vozovky sa môže stať, že kým naše auto dokáže zastaviť, prejdeme viac ako sto metrov. Testovaným vozidlom bol model Hyundai Santa Fe (rozmer pneumatík: 235/55/R19). V teste sa to simulovalo cvičením, pri ktorom sa plynule zvyšovala rýchlosť (40, 50 a 60 km/h). Za týchto okolností muselo vozidlo vykonať vyhýbací manéver a následne zabrzdiť až do zastavenia. Zaujímavosťou tohto cvičenia je, že ak ho vykonávate pri rýchlosti 70 km/h, brzdná dráha sa v porovnaní s rýchlosťou 60 km/h štvornásobne predĺži. Inými slovami, v takom prípade je kolízia takmer neodvrátiteľná. Inak povedané, ak chcete jazdiť úplne bezpečne, v zimných podmienkach sa snažte neprekročiť rýchlosť 60 km/h!
Okolnosti sa neustále menia
Tak ako pri každodennej jazde, aj pri teste sme čelili neustále sa meniacim podmienkam. Vodiči museli zastaviť z rýchlosti 40 km/h. Keď sme po sebe jeden za druhým prechádzali ten istý úsek cesty, zo začiatku bola zasnežená, neskôr zľadovatená. Keď jedno z áut zmietlo vrstvu snehu, dostala na povrch spodná vrstva ľadu. Následne opäť zamrzla už predtým zmietnutá vrstva snehu . Podobné udalosti sa odohrávajú aj na cestách, kde dochádza k neustálemu rozmrazovaniu a opätovnému zamŕzaniu. A okolnosti sa doslova menia z minúty na minútu. Kľúčovú úlohu pri adaptácii zohrávajú pneumatiky. Samozrejme to vie každý motorista, ale zažiť to na vlastnej koži bolo dôležité poznanie. Na tom istom úseku vozovky sme postupne zažili niekoľko úplne odlišných vecí.
Drift s elektromobilom
V záverečnej časti sa testoval plne elektrický Ioniq5 s pohonom všetkých kolies (rozmer pneumatík: 255/45/R20). Najvýkonnejšie vozidlo medzi testovanými sa správalo ako skutočný šampión, ale zároveň sa nechalo skrotiť. Testujúci mohli driftovať po uzavretom parkovisku na ľadovci Rettenbach a mohli si vyskúšať, čo také auto dokáže. Test uzavrel pôsobivý pohľad na autá, ktoré robili piruety na zľadovatenom povrchu. Diváci sa nemuseli obávať benzínových výparov, pričom na snehu mohli sledovať jedinečné divadlo v pravej zimnej atmosfére. Zážitok na 100 % pokryl očakávania, pravda, zvuk áut znel odlišne. Bezpečnosť bola vďaka pneumatikám Hankook Winter W330 I*cept Evo3 opäť v poriadku. Vodiči za volantom autá plne ovládali a tie rýchlo a poddajne reagovali na pohyby volantom.
Naše skúsenosti
Účasť na podujatí je skvelým zážitkom. Skúsenosti, ktoré sme tam získali, sú k dispozícii všetkým našim zákazníkom a všetkým našim partnerom. Na základe týchto skúseností vám naši odborníci pomôžu vybrať správne pneumatiky pre vaše jazdné návyky. Zimné pneumatiky však najlepšie fungujú na zimných cestách a na jar je čas na ich výmenu. Ak ste si ešte nedohodli stretnutie, obráťte sa na najbližšie servisné stredisko! Vyberte si Point S a jazdite bez stresu!
V Dunajskej Strede: https://www.gumywebshop.sk/zimne-pneumatiky/hankook/
V Nových Zámkoch: https://www.pneuwebshop.eu/4-zimne-pneumatiky/s-2/kategoria-zimna/znacka_2-hankook
Vo Veľlých Dvorníkoch: https://www.pneuds.sk/hankook