Tím Point S bol opäť na skúške. V Rakúsku sme testovali nové pneumatiky Continental AllSeasonContact 2. Pneumatiky ešte nie sú dostupné, ale kým sa dostanú do obchodov, naši zákazníci už budú mať o nich jasnú predstavu. Novinka prichádza po niekoľkých rokoch precízneho vývoja a my vám prinášame všetky dôležité detaily!
Najdôležitejšie veci by sme mali popísať ako prvé. Pneumatiky Continental AllSeasonContact 2 sú druhou generáciou pneumatík, ktorých predchodca bol uvedený na trh v roku 2017. Nový mix bude v predajniach v priebehu niekoľkých týždňov a bude k dispozícii aj u partnerov Point S. Pneumatika je určená pre najširšie publikum a bude dostupná v rozmeroch od 15″ do 21″. Pneumatika bola navrhnutá na používanie počas štyroch ročných období a test sa uskutočnil v rakúskom Sallfeldene. Tu sa nachádza oficiálna testovacia trať Rakúskeho automobilového a motocyklového klubu (ÖAMTC).
Počasie pod kontrolou
Ako naznačuje vyššie uvedený slogan, sľubom spoločnosti Continental je, že za akýchkoľvek poveternostných podmienok budeme mať všetko pod kontrolou. Na štvorsezónnu pneumatiku je to veľký záväzok, ale na základe úspechu predchádzajúcej generácie nie je príliš odvážny. Je dôležité poznamenať, že Continental nevyrába pneumatiky špeciálne pre elektromobily, ale podľa ich názoru sa všetky ich modely sa dajú namontovať aj na e-autá. Zabezpečuje to označenie EV na boku pneumatík. Mali by ste hľadať informácie pred šírkou pneumatiky. Medzi označeniami je dôležité spomenúť HL, ktoré označuje vysoké zaťaženie, a XL, ktoré označuje mimoriadne vysoké zaťaženie. Ak si vyberiete pneumatiku s týmto označením, môžete si byť istí, že bude dobre fungovať na vozidlách s vyšším zaťažením (napr. ťažšie elektromobily).
Technické parametre
Pneumatiky môžu byť vynikajúcimi spoločníkmi na cestách na základe niekoľkých doplnkov. Jedným z nich je technológia ContiSeal, ktorá poskytuje istú formu ochrany proti prepichnutiu. Ak behúň pneumatiky utrpí malý prieraz (0,8 cm alebo menej), kvapalina vo vnútri pneumatiky vyplní medzeru a udrží ju použiteľnú. Inými slovami, drobné prepichnutie, napríklad pichnutie špendlíkom, pneumatiku nezničí a zostane použiteľná. Ďalšou špecialitou je ContiSilent. Táto inovácia ovplyvňuje úroveň hluku pneumatík a snaží sa ho minimalizovať. Dosahuje sa to umiestnením vrstvy špongie vo vnútri pneumatiky, ktorá udržiava úroveň hluku výrazne pod úrovňou bežných pneumatík. Tento posledný parameter nie je dôležitý len pre elektromobily, ale stáva sa čoraz dôležitejším pre všetky pneumatiky. Spoločnosť Continental je hrdá na to, že 9 z 10 elektromobilov na trhu bude vybavených ich pneumatikami.
Druhá generácia
Pneumatiky sú hodnotené ako BBB vo všetkých veľkostiach. To znamená druhú kategóriu. Je však dôležité poznamenať, že v prípade štvorsezónnej pneumatiky je hodnotenie A takmer nedosiahnuteľné. Je to preto, že špecifiká štvorsezónnych pneumatík znamenajú, že sa musia robiť kompromisy, t. j. nemôžu dosahovať vynikajúce výsledky vo všetkých oblastiach. To je veľmi dôležitý fakt a väčšina kupujúcich sa pred rozhodnutím pozerá na toto označenie. Cieľom výrobcu pri vývoji pneumatiky Continental AllSeasonContact 2 bolo dosiahnuť najvyššie hodnotenie. Jedným z hlavných cieľov je kilometrový výkon. V tomto ukazovateli sa v porovnaní s predchádzajúcou generáciou dosiahlo zvýšenie životnosti pneumatiky o 15 %. Emisie hluku sa znížili o 6 %, pričom komfort pneumatík a ich výkon na snehu zostali nezmenené. Aquaplaning sa mierne zhoršil a brzdenie za mokra sa zlepšilo o 4 %. Ovládateľnosť pneumatík sa zlepšila o 3 % a správanie na suchej vozovke o 5 %.
Ako sa svet zmenil za 20 rokov
Jedným z dôležitých poznatkov testu je, ako sa v Európskej únii zmenili automobily a samotný motorizmus v rokoch 2001 až 2022. Zatiaľ čo v roku 2001 vážilo priemerné auto 1 266 kg, za 20 rokov sa jeho hmotnosť zvýšila o 17 % na 1 481 kg. Dôležitú úlohu v tom zohrávajú hybridné a elektrické vozidlá, ktoré sú ťažšie ako predtým. Našťastie, emisie CO2 sa vyvíjajú opačným smerom. Kým v roku 2001 bol priemer 169 g/km, v roku 2022 klesol o 35 % na 116 g/km. Tieto dva údaje, hoci sa vám to na prvý pohľad nemusí zdať, majú dôležitý vplyv na pneumatiky. Ťažšie vozidlá totiž vedú k vyššiemu opotrebovaniu. A vyšší valivý odpor si vyžaduje vyšší výkon motora. Zo spomínanej štúdie tiež vyplýva, že zatiaľ čo priemerný výkon automobilov v roku 2001 bol 74 kW, v roku 2022 je o 38 % vyšší a dosiahne 102 kW.
Prvá skúšobná fáza
Akoby sme práve išli na výlet. Prešli sme 70 kilometrov malebnou krajinou v Tirolsku. Pneumatiku Continental AllSeasonContact 2 sme testovali na bežných cestách a horských cestách na modeloch Audi, Mercedes a elektrickej Cupre. Popoludní sme pneumatiky otestovali vo vážnejších podmienkach. Nechýbala však ani veľkolepejšia a adrenalínová časť: driftovacie preteky. O atrakcie sa postaral Mercedes AMG s pohonom zadných kolies. Hnacie kolesá boli obuté do špeciálne navrhnutých driftovacích pneumatík, zatiaľ čo predné kolesá boli vybavené pneumatikami Continental AllSeasonContact 2.
V kopcoch a zákrutách
V ďalšej etape sa zúčastnili Hyundai I20N (200 k) a Toyota Yaris GR Sport (260 k s pohonom 4×4). Tieto vozidlá s menšou karosériou, ale vyšším výkonom motora ponúkali jedinečný zážitok z jazdy. Pneumatiky sa testovali na testovacej trati ÖAMTC za rôznych podmienok. Striedali sa rovné, kľukaté, suché a mokré úseky. Často aj ich kombinácia, s niekoľkými pretáčavými a ostrohrannými zákrutami.
Brzdíte, ale viete zastaviť?
Nakoniec sme pneumatiku Continental AllSeasonContact 2 porovnali s niektorými jej konkurentmi. V tejto fáze boli 3 vozidlá VW Golf GTI vybavené pneumatikami Continental, zatiaľ čo ďalšie 3 vozidlá boli vybavené lacnými pneumatikami od ázijského výrobcu. Úloha bola veľmi jednoduchá: brzdenie z rýchlosti 80 km/h do zastavenia na mokrej vozovke. Priemer 12 účastníkov bol taký, že vozidlo vybavené pneumatikami Continental AllSeasonContact 2 dokázalo zastaviť len za 32,5 metra. Vozidlá vybavené lacnými ázijskými pneumatikami potrebovali takmer o 9 metrov viac (41 metrov). V ďalšom cvičení bola v mieste zastavenia pneumatík Continental postavená stena z penových kociek. Vozidlo s lacnými pneumatikami ázijského výrobcu však pred nimi nedokázalo zastaviť, čo by v ostrej situácii viedlo k havárii.
Poďme sa pozrieť na výsledky!
Prvá séria pneumatík Continental AllSeasonContact 2 sa umiestnila na prvom mieste v celkovo 13 testoch. Výrobca dúfa, že druhá generácia tento výsledok prekoná. Urobili aj porovnanie počtu najazdených kilometrov, v ktorom porovnávali svoj nový model s rôznymi pneumatikami. Základom bol model predchádzajúcej generácie, takže ho berieme ako 100 %. V porovnaní s ním dosiahli pneumatiky strednej triedy 75 %, prémiové pneumatiky ázijského výrobcu 76 %. 99 % dosiahli pneumatiky francúzskeho prémiového výrobcu. Pneumatika Continental AllSeasonContact 2 dosiahla 120 %. Inými slovami, výhoda je obrovská, s takmer dvojnásobným počtom najazdených kilometrov oproti niektorým konkurentom.
Je Continental AllSeasonContact 2 pre mňa ideálnou voľbou?
Závisí to od vašich jazdných návykov. Vývoj sa začal s 250 rôznymi vzorkami a 14 z nich postúpilo do finále, kde sa testovali v 9 rôznych krajinách a za rôznych poveternostných podmienok. Spoločnosť Continental vytvorila túto verziu zo zmesi, ktorá sa už osvedčila v letných a zimných pneumatikách. Základy sú teda určite dobré. Na Slovensku dosiahol predaj štvorsezónnych pneumatík v roku 2021 prvýkrát 100 000 kusov. Tento celosvetový trend si všimla aj spoločnosť Continental a zareagovala naň. Ak je však ročný nájazd kilometrov vyšší ako 20 000 km, štvorsezónne pneumatiky už nie sú tou správnou voľbou. A to aj v prípade, že si vyberiete vynikajúcu. [/column]