Open/Close Menu Európska sieť profesionálnych pneuservisov

Aj keď sa to možno na prvý pohľad nezdá, ale pneumatika je vyrobená z rôznych do seba zapadajúcich dielov. A každý diel sa skladá z nejakého materiálu. Spojením jednotlivých dielov dostaneme finálny výrobok, ktorý si motoristi obujú na svoje disky.

Proces výroby pneumatiky môžeme rozdeliť na tieto časti:

– Získavanie materiálu
– Výroba zmesí
– Výroba jednotlivých súčastí pneumatiky
– Kompletizácia pneumatiky
– Vulkanizácia
– Kontrola kvality výroby
– Uskladnenie a dodanie do predaja

 

 

Hlavným materiálom pri výrobe pneumatiky je prírodný kaučuk. Táto surovina sa získava z kaučukových plantáží, konkrétne zo stromov. Jedná sa o bielu tekutinu, ktorá vyteká zo stromu a pridaním chemickej látky sa vyzráža. Pre potreby prepravy sa po očistení vodou, kaučuk lisuje do balíkov. Pomer kaučuku voči ostatným zmesiam sa mení podľa typu pneumatiky. V zimných pneumatikách je väčšie množstvo prírodného kaučuku ako v letných.
Samotný kaučuk by nebol dostatočne tvrdý a odolný a preto sa do jednotlivých súčastí pridávajú aj iné materiály. Jedným z nich sú textílie – umelý hodváb, nylon, polyester a aramidové vlákna. Používa sa na výrobu na výrobu kordov, ktoré slúžia na vystuženie pneumatík.
Ďalším dodatočným materiálom je oceľ. Vyrábajú sa z neho kostry nárazníkov/kordov a tiež pätové lanká, čo sú vlastne oceľové lanká obalené gumou.
Posledným materiálom sú chemické prísady. V dnešnej dobe sú významnou časťou celkovej zmesi, z ktorej je pneumatika vyrobená. Najznámejšou chemickou prísadou je oxid kremičity – silica, ktorá má veľký vplyv na valivý odpor pneumatiky a celkovú životnosť.

Výroba zmesi – gumy

Z prírodného kaučuku a chemických prísad sa zmiešaním vytvorí zmes – guma potrebná na výrobu pneumatiky. Proces zmiešavania sa vykonáva v Banbury mixery.

Výroba jednotlivých súčastí pneumatiky

Z textílii a oceli sa vyrábajú lanká, ktoré postupujú ďalej do kalanderovacích strojov. V týchto strojoch sa lanká spájajú / lisujú do vyrobenej zmesi (gumy) a vytvoria tak základ na jednotlivé súčasti pneumatiky.
Z oceli sa naviac ešte vyrábajú oceľové lanká obaľované gumou. Tieto súžia na vystuženie pätky pneumatiky a volajú sa pätkové lanká.
Po kalanderácii sa jednotlivé materiály narežú na potrebné pásy gumy a postupujú do stroja na kompletizáciu pneumatiky. Tu sa spoja do jedného celku – pätka, kord/nárazník , kostra, behúň a bočnice pneumatiky, čím vznikne jeden celok. Pneumatika je síce kompletná ale behúň nemá ešte vzor (dezén) a bočnice nemajú žiaden popis. Okrem toho je materiál pneumatiky v tomto stave málo pružný a skôr plastický ako elastický. Preto je potrebné vykonať ešte posledný fázu výrobného procesu – vulkanizáciu.

 

Vulkanizáciou dosiahneme štrukturálnu zmenu materiálu a vlastnosti materiálu sa zmenia. Dosiahneme tým väčšiu pružnosť a odolnosť gumy. Okrem toho sa počas vulkanizácie vytvára na behúni aj vzor (dezén) a dizajn bočnice.

Kontrola kvality

Výrobou sa však proces nekončí. Pokračuje do ďalšej dôležitej fázy a tou je kontrola. Kontroly sú rôzne a je na výrobcovi v akom rozsahu ich bude vykonávať. Kontroluje sa vizuálny vzhľad, stav drážok a pod.. Náhodne sa vyberú niektoré pneumatiky a kontroluje sa vyváženie a pôsobenie síl na pneumatiku. Je nutné urobiť aj kontrolu zloženia pneumatiky a preto sa niektoré pneumatiky kontrolujú cez röntgen.

 

 

Ak je všetko v poriadku, putujú hotové pneumatiky do distribučného skladu výrobcu a odtiaľ ku predajcom pneumatík.

Copyright © 2015-2019 Point S Slovakia s.r.o.
Všetky práva vyhradené.

logo-footer