Open/Close Menu Európska sieť profesionálnych pneuservisov
formula 1 inovácie

Keď niekde počujeme slová inovácia a automobilový šport, takmer určite nás napadne Formula 1. Nie je v tom žiaden rozpor, keďže v top kategóriách automobilového športu môžeme vidieť mnohé novinky, ktoré sa po rokoch objavia aj v každodennom jazdení.  Pretekanie je spojené s nebezpečenstvom, preto sa objavuje mnoho bezpečnostných vylepšení. S tým súvisí aj smer, ktorým sa menia pneumatiky. Vývoj je kontinuálny, často pozoruhodný, inokedy menej. Deje sa to na pretekárskej dráhe, aj mimo nej. 

Výrobcovia automobilov každoročne vynakladajú obrovské finančné prostriedky na to, aby mohli súťažiť na vysokej úrovni. Niektoré z týchto peňazí sa nikdy nevrátia, zatiaľ čo iné zásadne menia naše predstavy o motorizme. V mnohých prípadoch sa veci, ktoré by mohli zachrániť životy, prenášajú do cestných vozidiel. Inovácie sú neustále, čo je jeden z dôvodov, prečo má Formula 1 milióny fanúšikov. Hlavný cieľ, vyššiu rýchlosť, možno dosiahnuť kreatívnymi riešeniami. A to môže prinášať mnoho vedľajších účinkov, s ktorými sa nerátalo. Vývoj F1 sa dostáva na miesta, o ktorých sa nám možno ani nesnívalo. Môžu nás prekvapiť riešenia v našich cestných vozidlách, ktoré sú výsledkom špičkového vývoja. Väčšina veľkých výrobcov automobilov (alebo koncernov) je zastúpená aspoň ako dodávatelia motorov, čiže majú k dispozícii informácie. Riešeniam z pretekárskej trate bude trvať niekoľko rokov, kým si ich budeme môcť vychutnať v cestných vozidlách. 

formula 1 inovácie

Čo dokážu pneumatiky Formuly 1? 

Možno prvé, čo vám napadne, sú rôzne zmesi pneumatík a výmena kolies. Sú to tie najpozoruhodnejšie momenty. No hoci sa nám pred očami odohráva tá naozaj zaujímavá časť, nepripisujeme jej nejaký zvláštny význam. Závodné autá sú zvyčajne oveľa ťažšie ako ich cestné verzie, čo znamená, že testovanie pneumatík je možné pri väčšom zaťažení. Vyššia je aj rýchlosť a v podstate aj zaťaženie na určitých úsekoch trate je vyššie ako na verejných cestách. Ak k tomu pripočítame možné dlhé preteky, použitie podbehov a teplotu asfaltu, tak ideálna testovacia trať je už hotová. Alebo skôr taká testovacia trať, na ktorej sú pneumatiky neustále vystavené extrémnemu zaťaženiu. Vďaka tomu sa na úroveň cestných áut dostávajú odolnejšie a bezpečnejšie pneumatiky. Ale iba v písomnej forme je to tak jednoduché. 

Ďalšia inovácia: prichádzajú inteligentné pneumatiky? 

Neexistuje takmer žiadne technické zariadenie, ktoré by nemalo smart verziu. Pneumatiky nie sú výnimkou. Pirelli, oficiálny dodávateľ pneumatík pre Formulu 1, má popri iných výrobcoch aj inteligentné pneumatiky. Tieto pneumatiky v reálnom čase poskytujú údaje o správaní pneumatík, silách, ktoré na ne pôsobia, teplote a priľnavosti. Postup je tu opačný, keďže cestná verzia je už dostupná. Senzory sú v bočnici pneumatiky a poskytujú údaje v reálnom čase, komunikujú s autom a jeho majiteľom. To, či sa podobného riešenia dočkáme aj na pretekárskej dráhe, je hudba budúcnosti. V každom prípade riešenie znie vzrušujúco. Vďaka tomu môžeme v podobných prípadoch dokonca predchádzať defektom.  

Futuristické kolesá bez vzduchu 

Znie to neuveriteľne, ale vzduch v automobilových pneumatikách (alebo skôr jeho úniky) je storočný problém. Prvé pokusy s pneumatikami bez vzduchu sa robili už v roku 1865. Plné pneumatiky sa však v cestnej premávke nerozšírili. Inovácie dostali opäť veľký impulz vďaka pristátiu na Mesiaci, keďže kolesá mesačného vozidla nemohli obsahovať vzduch. K tomu dochádzalo v 60. a 70. rokoch. Po dlhej prestávke sa Michelin tejto téme opäť venoval v roku 2005. Ich cieľom bolo vytvoriť koleso so všetkými dobrými vlastnosťami pneumatík, ktoré poznáme a používame, ale v bezpečnejšom prevedení. V tom čase bola spoločnosť Michelin jedným z dodávateľov pneumatík pre Formulu 1. Naposledy sme mohli ich víziu obdivovať v stánku spoločnosti Hankook na autosalóne vo Frankfurte v roku 2013. Ich model je vyrobený z 98 % z polyuretánu, ktorý je recyklovateľný a nafarbiteľný. No za posledných desať rokov sa nevyrábal sériovo. 

hankook iflex pneumatiky inovácie

zdroj: Pravda

Mohli by sme dať pneumatiky Formuly 1 na cestné auto? 

Hoci táto otázka vzbudzuje fantáziu mnohých, krátka odpoveď znie nie. Prvým problémom je montáž, pretože pretekárske pneumatiky sa upevňujú jednou skrutkou (ako to vidíme pri superrýchlej výmene kolies), zatiaľ čo pneumatiky na cestné automobily sa upevňujú 4 alebo 5 skrutkami. K tomu prichádza druhý problém: nebolo by možné vytvoriť prítlak potrebný na dosiahnutie prevádzkovej teploty pneumatík 100 C. A ak naše pneumatiky zostanú studené, budeme sa s nimi jednoducho šmýkať. Hoci myšlienkový experiment je lákavý, reálny test je kameňom úrazu.  

Prekážky 

Pretekárske autá Formuly 1 spotrebujú obrovské náklady. Nie všetky riešenia, ktoré sa tu vytvorili, sa dajú ekonomicky preniesť do priemyselnej výroby. Platí to aj v prípade luxusnej značky Ferrari. Zatiaľ čo úspech na pretekárskej dráhe a výhoda niekoľkých desatín sekundy získaná k tomu sa počíta, v cestných autách je to ekonomická výroba. So zmenami vo výrobe automobilov však čoraz viac vecí môže prejsť na sériovú výrobu, ktoré si dnes ani nevieme predstaviť. Tímy zamestnávajú najlepších inžinierov na svete a môžu využívať najpokročilejšie testovacie mechanizmy. Mercedes napríklad dbá aj na to, aby inžinieri zaoberajúci sa cestnými autami mohli spoznať ich špičkovú techniku. S tým súvisí aj transfer technológií. 

mercedes inovácie formula 1

zdroj: Mercedes-AMG Petronas Formula 1 Team

Iné oblasti 

Formula 1 a inovácie, ktoré v nej prebiehajú, priniesli výrazný pokrok aj v iných oblastiach. Len si spomeňte na údaje o spotrebe paliva hybridného motora F1. Aj keď sa tento vývoj nedá prispôsobiť cestným vozidlám, mohol by zohrať významnú úlohu v elektromobiloch. Nielen kvôli plne elektrickému pretekárskemu seriálu Formula E, ale aj kvôli systémom rekuperácie energie. Vo viacerých odvetviach sa používajú aj protišmykové topánky vyvinuté pre pretekárske kombinézy. Ale v tejto oblasti sa prvýkrát použila profesionálna analýza veľkých dát (big data), niektoré materiály z uhlíkových vlákien, aktívne odpruženie alebo sekvenčné prevodovky. Riešenia, ktoré tu boli vyvinuté, sa používajú v nemocničných operačných sálach, vo vykurovacej technike a v mnohých ďalších odvetviach. 

Každý krok je pokrok? 

Hoci by ste si mysleli, že technika, presnosť a obrovský rozpočet vám zaručia, že sa nikdy nestretnete s problémami, nie je to bohužiaľ pravda. Dokonca aj v záverečných etapách, počas pretekov sa môže niečo pokaziť s pneumatikami. Stalo sa to na Veľkej cene Azerbajdžanu 2021 v Baku. Na pouličnej trati vybuchovali pneumatiky Pirelli jedna za druhou. Boli vystavené záťaži, na ktorú neboli pripravené. Samozrejme, nasledovala náprava, zmenila sa zmes a problém sa vyriešil. Podobná vec sa stala na Veľkej cene USA v Indianapolise v roku 2005. Tu si pneumatiky Michelin nedokázali poradiť s bočným zaťažením. Vozidlá vybavené pneumatikami francúzskeho výrobcu potom nemohli pretekať. Inovácia je zbytočná, v mnohých prípadoch musíme vo vývoji urobiť krok späť, aby sme sa neskôr posunuli vpred. 

Copyright © 2015-2019 Point S Slovakia s.r.o.
Všetky práva vyhradené.

logo-footer