Štítok EU na pneumatikách má za úlohu informovať zákazníka o základných údajoch pneumatiky, ktoré môžu rozhodnúť pri výbere správnej pneumatiky. Od novembra 2012 sú povinné a obsahujú zatiaľ 3 údaje:
1. Úspora paliva ( energetická účinnosť, valivý odpor )
2. Priľnavosť za mokra
3. Vonkajšia hlučnosť ( hladiny vonkajšieho hluku pneumatík )
Sú však tieto 3 údaje dostatočné na to aby sme si na základe nich vybrali dobré pneumatiky? Myslím , že nie. Každopádne pomôžu pri porovnávaní, ak si vyberiete pneumatiky v rovnakej cenovej kategórii, kontinentálneho pôvodu, sezóny atď. ….. .
Na pneumatikách sa testuje oveľa viac aspektov. Na štítku sa síce uvádza Priľnavosť za mokra, ale nedá sa zhrnúť do jedného bodu brzdenie, ovládanie auta za dažďa, ovládanie na snehu, aquaplaning či trakcia na snehu. Na toto slúžia testy pneumatík, ktoré každoročne robia rôzne skúšobne, ako napr. ADAC a pod..
Priblížme si však aktuálny štítok.
1. Úspora paliva pneumatiky ( energetická účinnosť, valivý odpor )
Valivý odpor vzniká pri deformácii pneumatiky a vozovky. Keďže vozovka je väčšinou tuhá, deformuje sa pneumatika. Najmenší valivý odpor majú teda logicky koľajové vozidlá, naopak najväčší majú napr. terénne vozidlá . Čím ľahšie sa vozidlo na ceste odvaľuje, tým menší je valivý odpor a samozrejme tým menšia je aj spotreba paliva. Lenže tým sa stráca priľnavosť vozidla k vozovke. Najväčší problém pri pneumatikách je vyrobiť ich z takej zmesi aby mali nízky valivý odpor ale veľkú priľnavosť.
Pneumatiky s najmenším valivým odporom patria do triedy A, s najväčším do triedy G.
Spotrebu si však môžete ustrážiť aj iným spôsobom ako práve ekonomickou pneumatikou. Stačí si pravidelne kontrolovať tlak v pneumatikách a nejazdiť práve športovým štýlom plyn/brzda ale ekonomickejšie.
2. Priľnavosť za mokra.
Táto informácia je veľmi dôležitá. Pneumatiky sú hlavne o bezpečnosti a nie je nič dôležitejšie ako krátka brzdná dráha. Keďže štítok uvádza priľnavosť za mokra, nevieme aká je účinná brzdná dráha na suchu alebo kašovitom snehu. A nie vždy platí, že ak pneumatika dobre brzdí na mokrej vozovke, bude dobre brzdiť aj na suchej.
A kto vlastne testuje tú ktorú pneumatiku? Je to vždy tá istá skúšobňa ? Pravdepodobne nie. Testy vykonávajú aj samotní výrobcovia na vlastných testovacích okruhoch. A tak nevieme s istotou povedať, že sa všetky pneumatiky testujú za rovnakých podmienok. Preto odporúčame sledovať testy nezávislých skúšobní, ktoré uvádzajú viaceré testovacie kritéria.
Brzdenie ( suchá vozovka )
Stabilita jazdy ( suchá vozovka )
Ovládateľnosť ( suchá vozovka )
Brzdenie ( mokrá vozovka )
Auaplaning ( mokrá vozovka )
Priečny akvaplaning
Ovládateľnosť ( mokrá vozovka )
Brzdenie ( sneh a ľad )
Stabilita jazdy ( sneh a ľad )
Ovládateľnosť ( sneh a ľad )
3. Vonkajšia hlučnosť ( hladina vonkajšieho hluku pneumatík )
Aj keď nejde bezpečnostný alebo ekonomický faktor, aj táto informácia je pre veľa vodičov dôležitá. Ak doteraz jazdili s menej hlučnou pneumatikou a zakúpia si hlučnejšiu, spozorujú pri jazde rozdiel a môže to byť pre nich nepríjemné a rozptyľujúce.
Hlučnosť pneumatík sa udáva v decibeloch pri každej pneumatike a okrem číselného údaju je zobrazený aj piktogram pneumatiky a reproduktoru s vlnami, ktorých počet charakterizuje do akej kategórie pneumatiky spadajú voči európskym limitom hlučnosti.
V praxi to vyzerá tak, že pri jednej zvukovej vlne sa pohybuje pneumatika medzi 67 a 71 dB a pri troch zvukových vlnách medzi 72 až 76dB.
Ako už bolo spomenuté, tieto tri údaje na štítku nie sú postačujúce pri výbere správnej pneumatiky. Preto v máji tohto roku (2020) schválil Európsky parlament zmenu štítkov a od 1.mája 2021 by mali EU štítky na pneumatikách obsahovať aj ďalšie informácie ako sú:
– Priľnavosť na snehu a ľade
– Protektorovanie pneumatík
– Dojazd
– Oder
Samozrejme na to aby tieto údaje boli čo najpresnejšie, je dôležité aby bola vyvinutá čo najúčinnejšia testovacia metóda.
Ďalšou zmenou je kategorizácia vozidiel, ktorých sa tieto zmeny týkajú. Po novom musia tieto informácie obsahovať aj štítky pre ťažké úžitkové vozidla.
Štítky musia byť dostupné zákazníkom pri každej forme predaja. To znamená, že sú povinné nie len v kamenných predajniach, kde sú pneumatiky vystavené ale aj v internetových obchodoch.
A aby sa zákazníkom ešte viac uľahčilo nakupovanie mal by mať každý štítok vygenerovaný aj QR kód.
Treba si však uvedomiť, že údaje sú uvádzané pri bežnej prevádzke vozidla. Každý z nás má svoj vlastný štýl jazdy a prechádza po rôznych vozovkách. Hlučnosť pneumatík sa bude líšiť aj podľa povrchu vozovky – zloženiu. A tak je to aj pri ostatných hodnotách.